Aktivitets kalender

eventcalendar

imgres

Ældre indlæg

Vores sponsorer

Hold info

Følgende er gældende ved træning i Romalt Cykelmotion

Hold 1:
Holdet er for den rytter, som gerne vil passe sin træning, og træner mindst 2 – 3 gange pr. uge. Han/hun vil gerne give den lidt gas, og afskrækkes ikke af bakkerne. Vedkommende kan køre med på ture omkring 100 km, med gennemsnitshastighed omkring 30 km/t.

Der køres ca. 60-80 km på hverdagsaftener og måske længere i weekend. Hastigheden aftales i forhold til de ryttere, der er mødt frem til træning, og vil typisk være over 27 km/t. Vil du køre med her forventes der en vis kunnen, og du skal huske på, at hvis ikke du kan følge med bliver træningen træls for alle parter. Kan du ikke følge de hurtigste på bakkerne, vil der altid være opsamling på bakkens top.

Du vil kunne køre med hold 1 ved regelmæssig træning og vilje til at forbedre din form fra gang til gang.

Hold 2:
Der køres også lange ture og trænes som på som på A med spurter, intervaller og bakker dog lidt langsommere og her er det tilladt at hænge på bakkerne, da der altid samles op på toppen. Der køres sjældent længere end 50 km på træningsaftenerne og måske længere i weekenden.

Holdet er ideelt til den motionist, der gerne vil holde sin træning ved lige, men ikke er klar til at køre hold 1. Ligeledes et ideelt hold for ham/hende, som har holdt en pause fra træningen og nu gerne vil i gang igen.

Er du ny i sporten og gerne vil køre sammen med andre, er det ideelt at køre med her. Alle venter på langsomste rytter.

Gennemsnitsfarten på træningsaftenerne vil være et sted ml. 23-25 km/t.

Holdkaptajn

Ved hver træningsaften udpeges der blandt klubbens rutinerede ryttere en holdkaptajn til hvert hold. Holdkaptajnens rolle er vigtig af hensyn til rytternes sikkerhed og klubbens omdømme.

Holdkaptajnens instrukser SKAL følges, og det forventes, at alle bakker positivt op om kaptajnen.

Holdkaptajnen udvælger til træningsaftenen den rute, som holdet skal følge, og han giver inden afgang en kort beskrivelse af ruten, herunder info om evt. faremomenter som trafik, vejarbejder og vejens beskaffenhed. Ingen afviger fra den beskrevne rute uden udtrykkelig aftale med holdkaptajnen.

Der kan i instruksen indgå oplysninger om evt. planlagte skiltespurter og bakker, hvor rytterne kan køre sit eget tempo.
Færdselslovens bestemmelser SKAL følges.

Når der er tilstrækkelig med plads kører rytterne 2 og 2, og når holdkaptajnen råber ”1 og 1” SKAL rytterne trække ind på 1 række. Alle rytterne gentager alle holdkaptajnens ordrer således, at det sikres, at alle hører, hvad der siges.

Ved tilsynekomst af bagfra, eller forfra kommende anden trafik råbes der ”BAGFRA” eller ”FORFRA”, ligesom alle advarer de øvrige om de forhindringer, som er på ruten. Det være sig både grus på, eller huller i vejen, parkerede biler, eller andre trafikanter. Husk på, at det er alles ansvar, at alle kommer sikkert gennem ruten.

Forinden holdet når til en passende bakke kan holdkaptajnen give holdet fri til at køre op i eget tempo. Oven for bakken skal der ske opsamling, hvorefter holdet fortsætter samlet kørsel.

Når der evt. indlægges skiltespurter giver holdkaptajnen i god tid holdet frit, så dem, som ønsker det, kan lave spurt til det aftalte skilt. Vindere af spurten oplyses til kaptajnen mht. regnskab.

Det er holdkaptajnens opgave at holde mandtal på rytterne, og såfremt én eller flere ryttere ønsker at forlade ruten – evt. for at køre direkte hjem, SKAL holdkaptajnen underrettes herom. Således sikrer vi os, at vi får alle med hjem.

Ved hjemkomst til mål samles alle til en kort snak om turen, og når der er sikkerhed for, at alle er kommet i mål, kan rytterne køre hver til sidst.

Ved overholdelse af ovennævnte simple regelsæt sikres, at vi får fokus på vores egen sikkerhed, ligesom vi sikrer os, at Romalt Cykelmotions omdømme ikke lider unødvendig skade.

HUSK: Vi er ALTID cyklister, og kører ikke på afspærrede ruter. Derfor SKAL færdselsloven holdes.

Vi skal hygge os – ikke komme til skade.